De technologie streeft vooruit. Communicatie wordt gedigitaliseerd en versnelt. Vele zullen dit als aangenaam ervaren, alleen is deze digitalisering in de toekomst nog steeds zo aangenaam?
Voor veel bedrijven is intimiteit en persoonlijk contact één van de kerncompetenties. Consumenten ervaren dit dan ook als zijnde prettig. Of de toekomst nog wel plaats heeft voor deze competentie, ik vermoed van niet. Winkelpanden en verkopers worden vervangen door internetdomeinen en ICT-ers. Dat, terwijl nog veel consumenten de voorkeur geven aan de adviesgevende verkoper.
Tegenwoordig berust de interne communicatie van een organisatie enkel nog op e-mail, telefonie en communicatie systemen (denk aan FMIS). In de toekomst zal dit enkel nóg gedigitaliseerder zijn. Telefonie wordt vervangen door VoIP (Voice over IP) en de traditionele persoonlijke afspraak wordt simpelweg afgehandeld via de beeldtelefoon.
Doordat het persoonlijke contact steeds meer vervaagd, valt een bedrijf steeds meer uiteen. Een team word een groep individuen, wat betekent dat mensen ook individueel te werk gaan.Honderd medewerkers worden honderd entrepreneurs.
Aan de ene kant zou je kunnen zeggen dat digitalisering tijdbesparend en dus kostenbesparend werkt, maar is tijd- en kostenbesparend wel altijd de beste optie? Moet een bedrijf niet één groot team vormen?
Betekent dit dat mensen egoïstischer worden? Een lunchafspraak in een broodje kaas voor de webcam wordt? Dat globalisering toch weer terugkeert naar competitief individualisme?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten